F89709_0.jpg         kanken_3.jpg0-clothes-m.jpg

Over 50 år i naturens tjeneste
Helt siden Fjällräven ble grunnlagt, har drivkraften vår vært å utvikle produkter som gjør det lettere for mennesker å oppleve naturen.

Åke Nordin var bare fjorten år da han fant opp ryggsekkmeisen som skulle bli starten på bedriften Fjällräven. Åke var speider og elsket friluftsliv, men han var ikke fornøyd med datidens ryggsekker, som hang som ubehagelige poser mot korsryggen. I et magasin hadde han lest at hvis man skulle bære tungt, burde vekten plasseres høyt og tett på ryggen, og før en fjelltur snekret han en ryggsekkmeis av tre som han sydde en sekk til. På fjellturen fikk ryggsekken mange nysgjerrige blikk fra de andre turgåerne, og Åke fikk flere bestillinger.

Ryggsekkmeisen ble starten på firmaet Fjällräven, som Åke Nordin grunnla ti år senere i hjembyen Örnsköldsvik.

En populær klassiker
Over 50 år har gått siden Fjällräven begynte vandringen sin, og Fjällräven-utstyr har blitt brukt og satt pris på av generasjoner av friluftsmennesker over hele verden. Flere av produktene har med tiden blitt klassikere, som grønnlandsjakken fra 1968, Vidda-buksene fra 1999, ryggsekken Kånken fra 1978 og Expedition Dun-jakken som ble utviklet i 1974. Mange av produkter har også mottatt prestisjetunge utmerkelser for funksjonalitet og miljøhensyn, som Keb Trousers og ryggsekken Kajka, for å nevne et par nyere eksempler.

Inspirasjon fra naturen
Utviklingen går videre, og vi som arbeider med Fjällräven, fortsetter å få inspirasjon til nye produkter og løsninger når vi selv er ute i naturen. Og akkurat som ved begynnelsen i 1960 brenner vi for å lage slitesterkt, tidløst og funksjonelt friluftsutstyr, opptre ansvarlig overfor mennesker, dyr og naturen, og inspirere til og opprettholde interessen for friluftsliv.